Лінгводидактичні й компетентнісно орієнтовані засади вивчення дієслівної категорії способу у ЗВО та ЗЗСО
Ключові слова:
морфологія української мови, дієслово, спосіб дієслова, дійсний, умовний (кон’юнктив), наказовий (імператив) способи, компетентністьАнотація
У статті подано методичні рекомендації до вивчення дієслівної категорії
способу в закладах вищої та загальної середньої освіти; запропоновано низку
вказівок, що сприятимуть удосконаленню змісту й методів опанування категорії
способу дієслова в контексті компетентнісно орієнтованого навчання студентівфілологів; визначено продуктивні засоби підвищення досягнень учнів під час
ознайомлення з дієслівною категорією способу; подано орієнтовні практичні
завдання, спрямовані на оволодіння вміннями й навичками школярів та набуття
низки компетентностей, зазначених у «Державному стандарті базової середньої
освіти». Наголошено на важливості опанування студентами теоретичного матеріалу
про категорію способу дієслова, набуття необхідних компетентностей, майстерності послуговуватися здобутими знаннями в практичній діяльності, аби
в майбутньому вміло подавати інформацію школярам. На забезпечення цього
спрямоване ґрунтовне й поетапне вивчення способових ознак дієслів та система
різних завдань, які сприятимуть формуванню вмінь і навичок застосовувати знання
теорії в різних комунікативних ситуаціях, розвиватимуть інтелектуальнопізнавальні й фахово зорієнтовані здібності здобувачів освітнього рівня бакалавр.
Зосереджено увагу на кількаетапності опанування категорії способу
дієслова в шкільному курсі української мови, що передбачає: 1) ознайомлення
учнів із теоретичним матеріалом про дієслівну категорію способу, повторення
особливостей особово-числової парадигми дійсного (у теперішньому й майбутньому часах) способу та з’ясування специфіки змінювання за особами наказових
форм з акцентом на наявність паралельних засобів вираження тих самих
граматичних значень; 2) навчання школярів практично застосовувати отримані
знання, на що спрямовані репродуктивні завдання, котрі діти виконують за
зразком, вправи конструктивного різновиду, які потребують знань і вмінь
у дещо зміненій формі, творчі завдання тощо; 3) підсумкове опитування та різні
за складністю вправи, призначені для виконання вдома. Така послідовність
дасть змогу оволодіти необхідними знаннями, набути потрібних умінь і навичок
та сприятиме реалізації компетентнісно орієнтованих засад навчання школярів.