Фольклорні записи та фольклоризовані оповідання ОлениПчілки для дітей молодшого шкільного віку: виховний аспект
DOI:
https://doi.org/10.29038/2304-9383.2024-38.yanКлючові слова:
творчість Олени Пчілки, проза для дітей дошкільного та молодшого шкільного віку, фольклорні записи, авторські оповідання, фольклоризм/фольклоризація, виховний потенціалАнотація
Олена Пчілка – славетна українка, яка свого часу проявила себе у різних
видах наукової, видавничої, письменницької та громадської діяльності, тривко вписала своє ім’я в історію національної культури загалом. Її сподвижницька праця, до вивчення якої через роки забуття у радянські часи сьогодні повертаються науковці, має бути належно поцінована українцями. Цьогоріч є чудова нагода вшанувати письменницю такими дослідженнями у 175-літній ювілей.
Фольклорні записи й авторська проза Олени Пчілки, адресована дітям дошкільного та молодшого шкільного віку, заслуговує на особливу увагу, оскільки містить потужний виховний компонет, сюжетно цікава дітям. Тому метою цієї статті є простежити морально-етичний потенціал, закладений у прозі письменниці для дітей цієї вікової групи. Методологія. Зважаючи на це, при написанні статті за основу взято принцип текстологічного аналізу, а також метод біографізму, оскільки авторка записувала (фольклорні) та писала свої твори насамперед для своїх дітей, водночас піклуючись і про всіх українських.
У результаті дослідження виявлено фольклорні інтенції прози для дітей
Олени Пчілки. Вона сюжетно й особливо за стилем викладу тяжіє до народної творчості. Тому на рівні фольклористично-літературознавчого пізнання можна говорити одночасно про процеси фольклоризму та фольклоризації у її творах. Це свідчить про глибоке знання та розуміння письменницею фольклору, у тому числі дитячого, усвідомлення того, наскільки творчість народу володіє могутнім виховним контекстом.
Висновки. Взявши це до уваги та спираючись на сюжети творів Олени Пчілки, можемо стверджувати, що педагоги початкової школи та батьки у творах авторки, й зокрема сконцентрованих у збірці «Годі, діточки, вам спать!», знайдуть цікавий матеріал для читання й обговорення на уроках, позакласних заходах і вдома, який не залишить дітей байдужими й сприятиме вихованню у них найкращих людських рис та моральних якостей: доброти, відповідальності, людської гідності, взаємоповаги, вони отримають справжні уроки суспільної поведінки.
Посилання
Вишневська, Н. (1930). Олена Пчілка. Олена Пчілка. Твори. Київ: Дніпро, 5–26.
Дей, О. (1969). Словник українських псевдонімів та криптонімів (ХVІ – ХХ ст.).
Київ: Наукова думка.
Жигун, С. (2020). (Не)жіноча автобіографія: Олена Пчілка про себе.
Літературний процес: методологія, імена, тенденції. Збірник наукових
праць (Філологічні науки),15, 2020, 43–48.
Іскорко-Гнатенко, В. (2000). Олена Пчілка. Українська література в портретах
і довідках. Давня література – література ХІХ ст. Київ: Либідь, 259–261.
Мікула, О. (2011). Творчість Олени Пчілки і фольклор. Ужгород: Ґражда.
Пчілка, О. (2011). Автобіографія. Мікула О. Творчість Олени Пчілки і фольклор.
Ужгород: Ґражда, 215–274.
Пчілка Олена. (1991). Годі, діточки, вам спать! Київ: Веселка.
Пчілка Олена. (1886). Думки-мережанки. Київ: Тип. Г. Т. Корчак-Новицкого.
Пчілка Олена. (2019). Книжка-різдвянка для дітей: оповідання й вірші.
Факсимільне вітворення. Київ: Веселка.
Пчілка Олена. (1988). Твори. Київ: Дніпро.
Таланчук, О. (1991). «Діти – се наш дорогий скарб, се наша надія, се – молода
Україна» (Вступна стаття). Годі, діточки, вам спать! Київ: Веселка, 5–12.
Ткаченко, І. (1930). Листи Івана Франка до Олени Пчілки. Літературний архів.
Кн. ІІІ–ІV, 285–312.