Аналіз драматургічного твору в параметрах категорії часу (на матеріалі драми Лесі Українки «Адвокат Мартіан»)
Ключові слова:
категорія часу, хронотоп, драма, сакральний час, профанний часАнотація
У статті йдеться про необхідність розмежування хронотопу художнього твору на окремі категорії часу і простору. Ця необхідність виникла внаслідок надмірного використання категорії «хронотоп», яка увиразнює часопросторові зв’язки. Зосередженість на зв’язках стирає з поля зору дослідників важливі засоби організації тексту, наприклад, структуротвірні інтенції часової категорії. Особливо важливою є роль категорії часу у структуруванні драматургічного тексту. На матеріалі драми Лесі Українки «Адвокат Мартіан» показано, як працює категорія часу в композиції драми і форматуванні смислових полів події. Пропонується категорію часу використовувати як методологію дослідження, увиразнену герменевтичними, структуралістськими чи психоаналітичними ідеями. Це новаторський підхід. Наукова новизна праці полягає також в пропозиції виокремити категорію часу із концепту хронотоп; категорія часу вперше використовується для аналізу драми Лесі Українки «Адвокат Мартіан». Важливим висновком аналізу тексту є доведення тези, що саме категорія часу структурує текст. Події драми вкладаються у добу, згідно класицистському правилу трьох єдностей. Дотримується авторка також єдності місця і події. Разом з тим, низкою символістських прийомів, авторка досягає ефекту відкритості закритої класицистської форми. І головну роль у цьому процесі відіграють образи, пов’язані з часом. Сонячний і водяний годинники незмінно знаходяться у центрі сцени й обслуговуються глухонімим рабом. Погодинне відмірювання часу відбувається як урочисте ритуальне дійство. У ремарках драми і діалогах велика частина тексту виділяється на опис надто голосного і різкого звуку мідної дошки, з допомогою якої раб повідомляє про час усім мешканцям дому. Слова «сьогодні», «завтра», «колись» актуалізовані в усіх діалогах головних персонажів. Поступово час драми розділяється на профанний і сакральний. Між ними знаходяться герої драми і здійснюють свій вибір між земними і духовними цінностями.