Autoreferential Modes of Oleksandra Sudovschykova-Kosach’s Work: Ego-text “Chaos” and Drama “Why”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29038/2304-9383.2024-38.koc

Keywords:

autoreferentiality, gender, ego-text, drama, manuscript

Abstract

The article examines the unique aspects of bilingual writer Oleksandra  Sudovschykova’s (pen name: Hrytsko Hryhorenko) creative legacy. It focuses on her autobiographical work “Chaos” and the unpublished drama “Why”, housed in the National Museum of Ukrainian Literature. The purpose of the article is to analyze the autoreferential discourse as the primary theme in both works. In recent years, there has been increased interest in autoreferential discourse within philology. This concept involves the author’s self-
referential messaging as the main subject, implying intense textual reflexivity and
deliberate self-identification attempts. Investigating autoreferentiality combines
various literary methods: historical-cultural, structural-semiotic, and psychological, along with intertextual and metadramatic analysis elements. The research also compares autoreferential modes in documentary and fictional works, exploring the interplay between nonfiction literature and fictional imagery.

Results. The article examines gender aspects in Oleksandra Sudovschykova’s autoreferential discourse, focusing on emancipatory themes, female thinking, and
self-conceptualization in two works. It considers modern scholarly interpretations of gender in late 19th and early 20th-century literature (V. Ageeva, L. Miroshnychenko, M. Krupka, A. Shvets). The study highlights innovations in women’s writing through Sudovschykova’s self-expression in the ego-text “Chaos” and the play “Why”. It concludes that autoreferentiality modes in these works are shaped by genre conventions while rooted in the author’s personal experience and identity. “Chaos” exemplifies nonfiction’s unique frankness, with a stream-of-consciousness style where the writer identifies as a new Hamlet-type woman. “Why” explores the heroine’s struggle between self-realization in a male-dominated world and domestic life. Both texts are valuable for being among the first in early 20th-century Ukraine to illustrate the formation of dissent within established gender paradigms.

Author Biography

  • Svitlana Kocherga

    Кочерга Світлана Олексіївна – доктор філологічних наук, професор кафедри української мови і літератури Національного університету «Острозька академія»

References

Агеєва, В (2007). Крізь століття: принагідні візії після постмодернізму. Українська мала проза ХХ століття: антологія. Київ, Факт, 2007. С. 9–46.

Григоренко, Г. (2006). Хаос. Спадщина: Літературне джерелознавство. Текстологія, 2, 208–313.

Косач, М. (2017). Твори. Переклади. Листи. Записи кобзарських дум. Київ: Видавничий дім «Комора».

Крупка, М. (2013). Любов і смерть у хаосі буття («Хаос» Грицька Григоренка). Актуальні проблеми слов’янської філології. Серія: Лінгвістика і літературознавство, 27, ч. 4, 49–8.Леонтович, В. (1903). Грицько Григоренко. Оттиск из журнала «Киевская старина». Киев: тип. Г. Т. Корчак-Новицкого.

Мірошниченко, Л. (2006). «…надмірне стражданння переростало у твір… («Хаос» Грицька Григоренка). Спадщина: літературне джерелознавство, текстологія, 2, 66–76.

Павлено, Ю. (2018). Чорнильна історія. Письмо про Себе фікційного суб’єкта (на матеріалі французького роману XVIII – початку ХХІ століть) : монографія. Київ : Видавничий центр КНЛУ.

Пашко, О. (2024). Грицько Григоренко: приватне як «чиста дружба», суспільне як взаємодопомога. Бунтарки: нові жінки і модерна нація. Київ: Смолоскип.

Старицька-Черняхівська, Л. (1913). Крила. Літературно-науковий вістник, 64, кн. 10, 71–113.

Судовщикова, А. Отчего. Рукопис. Фонди Національного музею літератури України: КН-14474, А-1073.

Українка, Леся. (2021). Повне академічне зібрання творів (Т. 4). Луцьк: Волинський національний університет імені Лесі Українки.

Українка, Леся. (2021). Повне академічне зібрання творів (Т. 11). Луцьк Волинський національний університет імені Лесі Українки.

Швець, А (2018). Жінка з хистом Аріадни: Життєвий світ Наталії Кобринської в генераційному, світоглядному і творчому вимірах: монографія. Львів: Інститут Івана Франка НАН України; Лекторій СУА з жіночих студій УКУ; ВГО «Союз Українок».

Lefort-Favreau, Julien (2017). Paysages des écritures de soi. Acta fabula, vol. 18, № 6, Essais critiques, Juin 2017, URL: http://www.fabula.org/revue/document10366.php

Published

2025-12-25

Issue

Section

Із роду Косачів-Драгоманових

How to Cite

Autoreferential Modes of Oleksandra Sudovschykova-Kosach’s Work: Ego-text “Chaos” and Drama “Why”. (2025). Volyn Philological: Text and Context, 38, 108-123. https://doi.org/10.29038/2304-9383.2024-38.koc