Від критичної рецепції до новин культури: творчість Лесі Українки та Олени Пчілки на сторінках часопису «Нові Дні»
DOI:
https://doi.org/10.29038/2304-9383.2025-39.makКлючові слова:
часопис «Нові Дні» (Торонто); творчість Лесі Українки; творчість Олени Пчілки; літературознавство; стаття; літературний портрет; П. Одарченко; поезія, присвячена Лесі Українці; поетична присвята; алюзія; ремінісценціяАнотація
Мета розвідки – простежити специфіку різнопланових матеріалів часопису
«Нові Дні» (1950–1997), присвячених творчості Лесі Українки та Олени Пчілки. Методологія публікації основана на загальнонаукових методах аналізу та систематизації матеріалів, зіставлення інформації, формування висновків. Серед спеціальних методів – контент-аналіз і культурно-історичний метод, елементи біографічного методу та антиколоніального прочитання. Комплексний підхід забезпечив формування цілісного уявлення про соціальні функції періодики.
Результатом дослідження є виокремлення таких аспектів присутності класиків Лесі Українки та Олени Пчілки на сторінках часопису «Нові Дні», як популяризація творчості, літературознавче осмислення, мемуарні та інформаційні матеріали, поетичні присвяти Лесі Українці.
Досліджено, що в часописі «Нові Дні» переважно увага до творчості класиків обумовлюється ювілейним чинником. До столітнього ювілею Лесі Українки та до 50-ліття сумного ювілею Олени Пчілки опубліковано статті П. Одарченка. Простежено, що у статті, присвяченій творчості Лесі Українки, автор актуалізував ідейні імперативи письменниці, підкреслюючи актуальність творів антиколоніального характеру. Наголошується на фундаментальності літературного портрета «Славна дочка українського народу Олена Пчілка». Зауважено, що в публікації Дмитра Чуба важливими є спогади білоруського композитора М. Щеглова про Олену Пчілку.
В аналізі поезій, присвячених Лесі Українці, зауважено інтертекстуальні елементи, зокрема ремінісценцію на рівні згадки фактів біографії, образів, назв творів чи поетичної збірки; алюзію; майже дослівне цитування І. Франка. У творах української діаспори, окрім того, актуалізовано визвольні ідеї письменниці.
Простежено, що передруки з підрадянських джерел – складник редакторської політики «Нових Днів». Йдеться про художні та інформаційні матеріали.
Розглянуто низку інформаційних текстів, приурочених вшануванню пам’яті Лесі Українки українською громадою Канади та мером Вінніпегу.
У висновках підкреслено важливість і перспективність наукової проблеми.
Посилання
Одарченко, П. (1971). Леся Українка. Нові Дні, 253, 5–7.
Одарченко, П. (1980). Славна дочка українського народу Олена Пчілка. Нові Дні, 10 (368), 5–9; 11 (369), 6–10.
Плітас, З. (1975). Будова пам’ятника Лесі Українці в Торонто. Нові Дні, 311, 5–7. Пчілка, Олена. Зібрання творів (т. 1–12). Т. 1. Луцьк; Житомир: ТОВ «Бук- Друк», 2024.
Проклямація мера Вінніпеґу (1971). Нові Дні, 255, 32.
Редакція (1971). Нові Дні, 253, 4.
Леся Українка (1971). Лист у далечінь. Нові Дні, 253, 3–4.
Чуб, Дмитро (1984). Білоруський композитор про Олену Пчілку. Нові Дні, 418, 16–18.
Яблонський, М. (2017). Петро Волиняк: «Шевченко знищив залізну завісу». Національно-патріотичний досвід світового українства в соціально- комунікаційному дискурсі. Запоріжжя, 32–35.
Яблонський, М. (2024). Творчість Т. Шевченка в редакційній політиці часопису
«Нові Дні» (на матеріалі аналітики Петра Волиняка 1961 р.). Геній Шевченка: особистість, творчість, доля. Тернопіль, 136–140.
Ukrainska, Lessja (1900). Ein Brief ins Weite. Die Gesellschaft, 4, 43–45. URL: https://archive.org/details/bub_gb_H8zlAAAAMAAJ/page/n53/mode/2up (in German).