Діалог через пів століття: про роль та призначення жінки в «Дусі часу» Наталії Кобринської та Ірини Вільде

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.29038/2304-9383.2025-39.shm

Ключові слова:

жіноча проза, міжвоєнна проза, гендерна роль, покоління, фемінізм, Наталія Кобринська, Ірина Вільде

Анотація

У статті йдеться про два твори з однаковою назвою «Дух часу» авторства Наталії Кобринської та Ірини Вільде з метою встановлення: а) випадкового або зумисного вибору заголовку Іриною Вільде, яка опублікувала свій текст майже через 50 років після появи однойменного твору Н. Кобринської; б) наявності та видів міжтекстової взаємодії між творами; в) відмінностей «духів часу» двох письменниць та осмислення цього поняття в їхніх текстах. Теоретичним базисом дослідження є компаративістична методологія, зокрема типологічно-порівняльний, порівняльно- історичний та біографічний методи, а також елементи інтертекстуальної та антропологічної методологій.

Новизна отриманих у процесі дослідження результатів виражена в докладному зіставленні текстів та контекстів однойменних творів двох українських письменниць – Наталії Кобринської та Ірини Вільде, у творчості яких провідну роль відведено висвітленню психології та суспільної ролі жінки. Для встановлення зв’язків між двома «Духами часу» важливо було зануритися в історичний контекст, в якому вони постали, зокрема визначити погляди на феміністичних рух та суспільну роль жінки, які транслювали обидві письменниці у своїй художній та публіцистичній творчості, а також порівняти їхні ідеї з артикульованими в той час феміністичними проблемами, що їх озвучували інші письменниці та активістки. Хоч в основі двох творів лежить генераційний конфлікт у поглядах на життя та призначення жінки між поколіннями бабусь, матерів та онучок, розгортається він по-різному. Стрижневою сюжетною відмінністю є те, що Кобринська залишає свою героїню пані Шумінську в цілковитій самотності, адже її патріархальні погляди на життя не підтримують ні дочки, ні внучка; Вільде ж показує, що покоління є циклічними, і генерація онучок в силу історичних та суспільних обставин стає ближчою до своїх бабусь, аніж до матерів.

Висновки із дослідження зводяться до кількох тез: новела «Дух часу» Ірини Вільде є твором-відповіддю, твором-алюзією на однойменне оповідання її попередниці Наталії Кобринської; Вільде, застосовуючи легку іронію, висвітлює дух часу міжвоєнного періоду, коли молоді жінки, яким їхні попередниці вибороли право вступати в університети і працювати, свідомо відмовляються від цих здобутків на користь традиційних ролей матері та дружини. Публіцистика Ірини Вільде дає розуміння того, що така зміна частково зумовлена економічним становищем (жінкам все ще складно було знайти гідну роботу, тож простіше було повернутися до традиційних ролей і сподіватися на чоловікове забезпечення), а частково – міжвоєнною атмосферою, в якій відчувалася непевність та мінливість людського життя, тому сім’я давала незначну ілюзію спокою та стабільності.

Біографія автора

  • Катерина Шмега, Інститут Івана Франка НАН України

    Шмега Катерина Михайлівна – кандидат філологічних наук, в.о. вченого секретаря Інституту Івана Франка НАН України.

Посилання

Агеєва, В. (2008). Жіночий простір. Київ: Факт.

Вільде, І. (1931). Прости мені, Краю мій. Самостійна думка, 3, 5. Вільде, І. (1990). Незбагненне серце. Львів: Каменяр.

Кобринська, Н. (1980). Вибрані твори. Київ: Дніпро.

Г. Ц. [Цеглинський, Г.] (1887). Перший вінок. Жіночий альманах: [рец.]. Зоря, 17, 287–288; 18, 307–308.

Грушевський, М. (1900). Наталія Кобринська (біографічні дані, список белетристичних і публіцистичних та критичних творів, характеристика творчості з портретом). Літературно-науковий вісник, 9 (II), 1–23.

Карач, Н. (2021). Жанрово-стильова своєрідність прози Ірини Вільде в контексті української літератури 30-60-х років ХХ століття: дис. канд. філол. наук (доктора філософії): 10.01.01. Тернопіль: Тернопільський національний педагогічний університет ім. В. Гнатюка.

Кисілевська, О. (1930). Спогад про Наталю Кобринську. Жіноча доля: практичний календар-порадник для українського жіноцтва на 1931 рік, 4, 3.

Кобринська, Н. (1980). Наталія Кобринська. Вибрані твори. Київ: Дніпро.

Мафтин, Н. (1998). Мала проза Ірини Вільде: неповторність індивідуального голосу. Івано-Франківськ: Видавництво «Плай».

Мельник, О. (2015). Старість у деталях: образи старіння в художньому письмі Наталії Кобринської. «Йшла не тільки з духом часу, але й перед ним»: Наталія Кобринська та літературний процес кінця ХІX–ХХ століття: Збірник наукових праць: До 160-річчя від дня народження Наталії Кобринської. До 90-річчя від часу заснування Союзу Українок Америки, 84– 100.

Павлик, М. (1890). Перші ступні русько-українського жіноцтва. Народ, 4, 47–50. Павличко, С. (2002). Фемінізм. Київ: Основи.

Пронкевич, О. (2007). Нація-нарація в іспанській літературі доби модернізму. Київ: Педагогічна преса.

Романцова, Б. (2024). Падіння дому Шумінських. URL: https://postimpreza.org/tex ts/padinnia-domu-shuminskykh

Рудницька, М. (1935). Відношення молоді до жіночого руху. Жінка, 4, 1. Рудницька, М. (1935). Матері і дочки. Жінка, 5, 1.

Татаренко, А. (2014). Тема батьків і дітей та її поетикальні проекції у сербській, хорватській, боснійській літературах кінця ХХ — початку ХХІ століття. Постколоніалізм. Генерації. Культура. Київ: Лаурус, 230–242.

Шаф, О., Гонюк, О. (2022). Дух часу: феміноцентрична проза Наталії Кобринської в парадигмі «реалізм – модернізм». Закарпатські філологічні студії, 22 (1), 242–246.

Швець, А. (2018). Жінка з хистом Аріадни: Життєвий світ Наталії Кобринської в генераційному, світоглядному і творчому вимірах: монографія. Львів: Інститут Івана Франка НАН України.

Завантаження

Опубліковано

2025-06-30

Номер

Розділ

Олена Пчілка та література її доби

Як цитувати

Діалог через пів століття: про роль та призначення жінки в «Дусі часу» Наталії Кобринської та Ірини Вільде. (2025). Волинь філологічна: текст і контекст, 39, 60-74. https://doi.org/10.29038/2304-9383.2025-39.shm