Problems of intercultural interaction in the work of K. Sosenko «The cultural and historical genesis of the old Ukrainian holidays of Christmas and Shchedryi Vechir»
Keywords:
K. Sosenko, intercultural interaction, ancient Ukrainian holidays, Christmas, Shchedryi VechirAbstract
У статті розглянуто проблему міжкультурної взаємодії у фольклорі, зокрема на прикладі староукраїнських свят Різдва та Щедрого вечора у контексті наукової праці українського католицького вченого Ксенофонта Сосенка «Культурно-історична постать староукраїнських свят Різдва і Щедрого вечора» (1928). Наголошено на потребі належної рецепції та переосмислення його наукової спадщини, в якій науковець досліджував походження та особливості формування календаря свят в українській традиції від найдавніших часів доісторичного періоду у звʼязку із іншими культурами аж до впливу християнства із його модифікаціями. Основна мета, яку ставить перед собою автор, – простежити висвітлення проблеми міжкультурної взаємодії у праці К. Сосенка щодо формування староукраїнських свят Різдва і Щедрого вечора у
поєднанні «свого» з «чужим», тобто взаємовпливу традицій, які мають надзвичайно давню історію, потребують системності дослідження, залучення знань із різних галузей науки.
Результати. Основну увагу приділено науковим поглядам К. Сосенка, зокрема шляху формування та подальшої трансформації̈ староукраїнського календаря та взаємозв’язків його із іншими культурами. Звернено увагу на те, що К. Сосенко під час аналізу староукраїнських свят у своїх працях за основу використовував культурно-історичний метод В. Шмідта та В. Ґребнера. Результатом досліджень науковця стали ґрунтовні праці щодо теорій зародження староукраїнських свят, їхньої давності та подальших трансформацій.
К. Сосенко був представником віденської етнологічної школи, для якої характерне використання культурно-історичного методу під час наукових досліджень. У своїх працях він звертався до історичного минулого українського народу: його ґенези, розвитку в діахронному вияві, культурологічного звʼязку із іншими автохтонними та кочовими народами у їхній взаємодії. Для більшості вчених його періоду було характерне залучення традиційних методів дослідження та вивчення минувшини, у той час як К. Сосенко сформулював власну теорію зародження староукраїнських свят, котра ґрунтується на
особливостях аборигенного народу із впливом інших на її формування та її подальші трансформації.
Висновки. Наукова спадщина К. Сосенка є значним внеском для розуміння процесів формування та розвитку українських свят, зокрема Різдва та Щедрого вечора, із найдавніших часів (доісторичної доби) до сьогодення у міжкультурній взаємодії. Наукові погляди та висновки вченого досі актуальні для сучасної української фольклористики, відкривають нові перспективи для подальших досліджень культури українського народу та його звʼязку із іншими національними традиціями.