The philological approach as a methodological strategy: I. Denysiuk's research on Lesya Ukrainka
DOI:
https://doi.org/10.29038/2304-9383.2024-37.terAbstract
The purpose of the article is to trace the use of the philological approach to literary research on the materials of I. Denysiuk's scientific papers about Lesya Ukrainka. The methodological and generalizing works by R. Gromyak, M. Naienko, M. Hnatiuk, and P. Ivanyshyn, as well as topical investigations that illustrate its functioning (articles by T. Pastukh and S. Pylypchuk), outlined the theoretical framework of this study.
Results. Proponents of the philological approach defined its main goal as an in-depth study of the text, which later gave reasons for researchers of this phenomenon to focus attention on the concept of form, thus bringing it closer to the formalism blocked in the Soviet period. Scientific research in this direction was conducted mainly in emigration and Western Ukraine. In post-Soviet Ukraine, in the conditions of the socialist realist dictates dominating in the artistic domain and vulgar sociological dictates in science, supporters of the structural-formalist approach sought a compromise, for example, in the use of holistic-systemic analysis. The range of I. Denysiuk's scientific interests involve numerous studies on the history and theory of literature, folkloristics and methodology, local history, and literary criticism. His research searches are characterized by scrupulousness, profound analysis, and well-balanced generalizations, which are determined primarily by a philological approach.
Scientific works about Lesya Ukrainka are represented by the study of the sources and poetics of the drama "Forest Song" (co-authored with L. Mishchenko), the study of creative biography in the context of the "noble nest of Kosachy" (together with T. Skrypka), and other thematic publications. I. Denysiuk utilized the analysis of Lesya Ukrainka's texts and her critical thoughts in the development of his own genre-logical concepts.
Conclusions. The notion of the philological approach is very broad and at the same time too generalizing to become a separate method of literary studies. It rather serves as the core of the methodology or defines the strategy of scientific research. The philological approach in the conditions of totalitarian systems made it possible to carry out professional research in taboo areas, such as formalism and structuralism. I. Denysiuk's scientific research is mostly determined by the text-centric principles of the philological approach in investigations of poetics, in general, and genre analysis, in particular.
References
Грушевський, М. (1993). Історія української літератури. Т. І. Київ: Либідь.
Денисюк, І. (1988). Краса і сила одного циклу. Українка Леся. Зоряне небо: Поезії / Пер. з укр. Львів: Каменяр, 6–11.
Денисюк, І. (2005). Літературознавчі та фольклористичні праці: у 3 томах, 4 книгах. Львів: Львівський національний університет імені Івана Франка.
Денисюк І., Міщенко Л. (1963). Дивоцвіт (Джерела і поетика «Лісової пісні» Лесі Українки). Львів: Вид-во Львівського університету.
Денисюк І., Скрипка Т. (1999). Дворянське гніздо Косачів. Львів: Академічний експрес.
Іванишин, П. (2014). Українське літературознавство постколоніального періоду. Київ: Академія.
Корнійчук, В. (2007). «З його духа печаттю...» (Проблеми франкознавства у працях Івана Денисюка). Корнійчук В. «Мов органи у величному храмі...»: Контексти й інтертексти Івана Франка (Порівняльні студії). Львів: Видавничий центр ЛНУ, 260–273.
Лариса Петрівна Косач-Квітка (Леся Українка) (2004). Біографічні матеріали. Документи. Іконографія. Нью-Йорк–Київ: Факт.
Лесиними стежками у Львові (1972) (Методичні рекомендації щодо проведення літературно-краєзнавчих екскурсій з учнями) [уклад. П. Бондар]. Львів.
Наєнко, М. (2003). Історія українського літературознавства. Київ: Академія.
Пастух, Т. (2014). Філологічний метод В. Перетца та його відображення в сучасному літературознавстві. Філологічні семінари, 17, 19–28. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Fils_2014_17_5
Пилипчук, С. (2013). «Безпристрасне вистудіювання тексту…»: методологія філологічної школи у фольклористичній практиці Івана Франка. Рідний край, 1(28), 74–79.