Making Prophecies From Stage: An Overview of the Theatrical Adaptations of Lesya Ukrainka’s Dramatic Poem Cassandra

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29038/2304-9383.2024-37/lev

Abstract

A myth about lack of stageability has long been surrounding Lesya Ukrainka’s dramatic texts, including Cassandra. This sentiment has been echoed frequently and in different contexts – from the first literary critics to contemporary stage directors and theatre critics. Nonetheless, at the turn of the first and second decades of the 21st century, almost 100 years after it was written, Cassandra appears to be one of the most productive texts for understanding Ukrainian history and modernity.

The article aims to provide an overview of the theatrical adaptations of Lesya Ukrainka’s dramatic poem Cassandra made in Ukraine and abroad between the first staging in 1967 in Canada and the premieres of the 2023/2024 season.

The study’s interdisciplinary methodology encompasses literary studies, art criticism and culture studies. To conduct an overview of the theatrical adaptations of Lesya Ukrainka’s drama, bibliographical search and material systematisation methods have been used; a source study approach has been used to find and process archival documents and periodicals; a historical and typological approach has been used to highlight the history of productions; a comparative method has been used to compare the stage version and the text of the dramatic poem; intermedial studies have been applied to the analysis of the interaction between the arts.

Following the research, an overview of the theatrical productions of Lesya Ukrainka’s dramatic poem Cassandra in Ukraine, Canada, Poland, and the United Kingdom has been conducted. The overview includes stage performances that use text from Lesya Ukrainka’s Cassandra, most of which are contemporary productions. The study is the first to collect and systematise information about nearly two dozen productions of Lesya Ukrainka’s dramatic poem Cassandra. ​​Comparative analysis has been used to provide an overview of the stage adaptations of the literary work and the directorial decisions and to analyse reviews of premieres, interviews, and theatre announcements. The materials of the first theatrical adaptation of the dramatic poem in the Ukrainian Zahrava Theatre in 1967 have been outlined for the first time and the widespread media opinion about the first stage adaptation of Cassandra on the Kyiv stage in 1970 has been refuted.

The conclusions summarise the history of theatrical adaptations of Lesya Ukrainka’s dramatic poem Cassandra, which was not staged during the author’s lifetime and was even considered a drama with no potential for staging. Two dozen productions prove that the dramatic poem belongs to some of the most productive texts and conceals hidden meanings of world history repeating itself. Lesya Ukrainka’s 150th birthday in 2021 and the current russian-Ukrainian war have actualised this drama and brought it back into public discourse through numerous theatrical productions that offer its multiple readings and interpretations.

Author Biography

  • Oksana Levytska

    Левицька Оксана Степанівна – кандидат філологічних наук, доцент Національного університету «Львівська політехніка», докторант Інституту літератури імені Т. Г. Шевченка НАН України

References

Базів, Л. (2021). Кассандра. Між Еросом і Танатосом: [інтерв’ю з Давидом Петросяном]. Укрінформ. 18.04.2021. URL: http://surl.li/teszmw

Бобир, А. (2009). «Кассандра» віщувала аншлаг. Україна молода, 245. 30.12.2009. URL: https://www.umoloda.kiev.ua/number/1566/164/55164

Богатирьова, О., Широков Г. (2004). «Ми просто зобов’язані відчувати себе вільними!»: інтерв’ю / розмову вела Г. Липківська. Просценіум, 3 (10), 66–72.

Вергеліс, О. (2008). Леді зникає. Актриса Юлія Ткаченко. Останній уклін. Дзеркало тижня. 28.03.2008. URL: http://surl.li/zhlaiu

Володарський, Ю. (2021). Горіла Троя, палала. Вистава «Кассандра»: зурочена пророчиця Кассандра. Yabl. 20.02.2021. URL: http://surl.li/tsyfwu

Гайдабура, В. (2006). Летючий корабель Лідії Крушельницької: Студія Мистецького слова в Нью-Йорку. Київ: Факт.

Гайдабура, В., Терлецький, Й. (2013). Заграва. Український театр Канади (1953–2013). Торонто.

Гейгінга, Й. (1994). Гра та війна. Homo Ludens. Досвід визначення ігрового елемента культури. Київ: Основи.

Забужко, О. (2007). Notre Dame d’Ukraine: Українка в конфлікті міфологій. Київ: Факт.

Забужко, О. (2011). Про дві сьогоднішні річниці. Українська правда. 25.02.2011. URL: https://blogs.pravda.com.ua/authors/zabuzhko/4d6789a5ce497/

Залеська-Онишкевич, Л. (2009). Монтаж із творів Лесі Українки. Залеська-Онишкевич Л. Текст і гра: Українська модерна драма. Львів: Літопис.

Знаменні та пам’ятні дати Запоріжжя на 2021 рік: календар і короткі довідки з бібліографічними списками (2020). Запоріжжя: Статус.

Калюжна, С., Рева, Т. (2021). На основі листувань та віршів Лесі Українки: у Черкасах покажуть нову виставу. Суспільне. Черкаси. 23.03.2021. URL: http://surl.li/hhjysi

Кассандра (1974). URL: http://surl.li/zmupmv

Кассандра: [опис вистави]. Національний академічний драматичний театр імені Івана Франка. URL: https://ft.org.ua/ua/performance/kassandra

Квятковська, О. (2021). «Хто зрікся всього, а себе не зрікся, не любить той», – «ЛесЯ Українка» прем’єра притчі у Черкаському театрі Шевченка. Нова Доба. 29.03.2021. URL: http://surl.li/dnliai

Костюк, К., Зозуля Т. (2023). Вистава про потойбіччя: у Черкасах покажуть притчу «Леся Українка». Суспільне. Черкаси. 25.01.2023. URL: http://surl.li/jyjuku

Котенок, В. (2021). «Кассандра»: у пошуках правди та істини. Кіно-Театр, 4, 8–9.

Кочерга, С. (2007). «Була колись пророчиця Кассандра…». Кримська світлиця. 30.03.2007. URL: http://surl.li/ucxxvr

Кукуруза, Н. (2014). Жанр і форми літературної композиції у творчості діячів мистецтв української діаспори. Мистецтвознавчі записки, 25, 208–215.

Кущ, Л. (2010). Олександр Дзекун: «У моїй виставі нічого бутафорського немає!». Голос України. 20.02.2010. URL: http://surl.li/vssmcu

Леся Українка на театральній сцені: бібліографічний довідник: 1899–2020 (2021). Київ: Мистецтво.

Петров, В. (2013). Драматична поема Лесі Українки «Кассандра». Петров В. Розвідки: в 3 т. Т. 2. Київ: Темпора, 740–748.

Про прем’єру в Молодіжному театрі вистави «Кассандра». Суспільне. Чернігів. 13.09.2021. https://cn.suspilne.media/episode/48463

Рихтицька, Д. (1990). Людина високого духу і злету. Визвольний Шлях. Річник XLIII. Кн. 11 (512). Листоп., 1368–1374.

Сафарова, О. (2021). «Кассандра» за Лесею Українкою: у Чернігівському молодіжному театрі відбулася прем’єра. Суспільне. Чернігів. 17.09.2021. URL: http://surl.li/jjtzpy

Суботіна, Л. (2002). Фантазії і фантоми Олени Богатирьової. Кіно-Театр, 5, 18–19.

Українка, Леся. (1970). Кассандра: трагедія на 2 дії (сценічна редакція С. Сміяна). Київ.

Українка, Леся. (2021). Повне академічне зібрання творів (Т. 1–14). Луцьк: Волинський національний університет імені Лесі Українки.

Ярема, Г. (2021). «Кассандра» дуже актуальна, бо перегукується з теперішньою ситуацією в Україні. Високий Замок. Життя. 26.12.2021.

Published

2024-12-07

Issue

Section

Із роду Косачів-Драгоманових

How to Cite

Making Prophecies From Stage: An Overview of the Theatrical Adaptations of Lesya Ukrainka’s Dramatic Poem Cassandra. (2024). Volyn Philological: Text and Context, 37, 135-158. https://doi.org/10.29038/2304-9383.2024-37/lev