Від реалізму до модернізму: тема рекрутчини у творчості Марка Вовчка, Лесі Українки та Василя Стефаника
DOI:
https://doi.org/10.29038/2304-9383.2024-37.golАнотація
Рекрутчина – явище, яке болісно резонувало у свідомості українців та знайшло відображення у творчості письменників різних мистецьких генерацій, зокрема в оповіданні «Два сини» Марка Вовчка (1861–1862), оповіданні «Одинак» Лесі Українки (1894) та новелі «Виводили з села» Василя Стефаника (1897). Мета дослідження – аналіз стильових особливостей творів, об’єднаних спільною темою – темою рекрутчини, але написаних різними авторами в різні періоди літературного розвитку. Методологія. У процесі реалізації мети як основний використано метод стильового аналізу художнього тексту. З огляду на порівняльне спрямування роботи використано компаративістські (типологічно-порівняльний, генетико-контактний, тематологічний, рецептологічний) методи літературознавчого аналізу. Окрім того, застосовано елементи культурно-історичного, наратологічного, семіотичного, інтертекстуального та інтерме-діального методів аналізу художніх текстів. Теоретичний базис дослідження: теорія французького реалізму; наукові праці українських літературознавців, присвячені осмисленню літературного стилю як теоретико-літературознавчої проблеми, реалізму та експресіонізму як художніх явищ.
Результати дослідження. У статті показано, як у процесі художньої інтерпретації письменниками другої половини ХІХ ст. було трансформовано тему рекрутчини, зокрема психологізовано з увиразненням соціальних аспектів (Марко Вовчок, Леся Українка) та онтологізовано (В. Стефаник). Здійснено аналіз стильових особливостей художніх текстів зі зверненням уваги на такі поетикально-стильові елементи: сюжет і фабула, нарація (тип оповідача / розповідача), композиція, хронотоп, герой-персонаж, психологізм, прийоми і способи візуалізації, драматизм, індекс емоційності тощо. У центрі дослідження – специфіка вияву в різностильових художніх текстах філософії миті («буття тут і тепер» – М. Гайдеґґер). У полі зору – паралелі між українським та французьким реалізмом, зокрема розвиток реалістичної естетики і поетики (зародження й утвердження реалізму, неореалізм).
Висновки. Оповідання «Два сини» Марка Вовчка – реалістичне; це реалізм етапу формування його естетики і поетики (текст «у процесі» вироблення техніки реалістичного письма; у реалістичну поетику вкраплено поетикальні елементи романтизму та сентименталізму). Оповідання «Одинак» Лесі Українки теж реалістичне, однак це реалізм кінця ХІХ ст., органічний у системі модернізму (неореалізм): досконала реалістична техніка письма поєднується з експресіоністськими засобами і прийомами художнього зображення. Новела «Виводили з села» В. Стефаника – модерністський експресіоністський текст.
У результаті проведення дослідження увиразнено уявлення про форму-вання, утвердження та трансформацію стилів ХІХ ст. – реалізму (як художнього напряму, який у процесі розвитку еволюціонував в неореалізм) та експресіонізму (як художнього напряму модернізму, який зародився в кінці ХІХ ст. та набув потужності в ХХ ст.). Доведено, що «буття тут і тепер» (філософія миті) – концептуальний стилетвірний чинник у реалістичній та модерністській (експресіоністській) естетиці.
Посилання
Бальзак, О. де. (2004). Етюди про звичаї. Харків: Фоліо.
Вовчок, Марко (2005). Три долі. Харків: Фоліо.
Гайдеґґер, М. (2007). Дорогою до мови. Львів: Літопис.
Голубовська, І., Підгурська, В. (2022). Специфіка художнього відтворення трагедії рекрутчини в новелах Василя Стефаника «Виводили з села» та «Стратився». Актуальні питання гуманітарних наук, (1) 48, 174–179.
Гудима, А. (2021). Мотив рекрутчини в поезіях Т. Шевченка. Закарпатські філологічні студії, (2) 19, 176–181.
Іванцев, І., Спірін, О. (1993). В. С. Стефаник про рекрутчину. Стефаниківські читання, 2, 138–141.
Моклиця, М. (2022). Леся Українка: деконструкція прочитань. Київ: Кондор.
Моклиця, М. (2019). У пошуках реалізму: проза Олени Пчілки. Волинь філологічна: текст і контекст, 28, 7–17.
Мопассан, Гі де. (1971). Роман. Твори у 8 т. (Т. 6: Монт-Оріоль, На воді, Обранець пані Гюсон, П’єр і Жан). Київ: Дніпро, 389–400.
Стефаник, В. (1991). Моє слово. Київ: Веселка.
Українка, Леся. (1975–1979). Зібрання творів (Т. 1–12). Київ: Наукова думка.
Українка, Леся. (2021). Повне академічне зібрання творів (Т. 1–14). Луцьк: Волинський національний університет імені Лесі Українки.
Яструбецька, Г. І. (2013). Динаміка українського літературного експресіонізму. Луцьк: Твердиня.