Неореалізм у літературі ХХ століття: проблеми термінологічного визначення та рецепції в Україні
DOI:
https://doi.org/10.29038/2304-9383.2024-37.kolАнотація
Стильова течія неореалізму розвивалася в багатьох країнах упродовж усього ХХ ст. – від епохи декадансу до постмодерного періоду. Цей розвиток пов’язаний із новими модерністськими віяннями та ідеями, а не лише зі класичним реалізмом. Мета дослідження: увести поняття «неореалізм» у ширший контекст. Теоретичним базисом є історико-літературний аналіз та компаративне зіставлення (порівняльно-типологічний та рецептологічний мето-ди).
Результати. Вплив реалістичних традицій є безперечним у ранніх творах авангардиста Джеймса Джойса і навіть у пошуках нової манери прозового письма – «потоку свідомості» – в «Уліссі». Яскравими прикладами складної взаємодії реалістичної традиції ХІХ ст. та новочасних ідей є творчість Луїджі Піранделло, Томаса Манна та ін. модерністів. Нове філософське підґрунтя реалізму у ХХ ст. – модерна «філософія життя» й екзистенціалістська філософія. Італійський неореалізм як самостійна стильова течія почав виявлятися вже в період наближення Другої світової війни та одразу після неї, коли й отримав визнання у критиці. Італійська критика присвоїла цій течії назву «неореалізм», запозичивши з філософії та з огляду на минулу добу реалізму. У середині ХХ ст. розвиток неореалізму зумовлений кризовим станом культури у посттоталітарних суспільствах, передусім – необхідністю долати тоталітарні міфи та стереотипи масової свідомості, спричинені домінуванням пропаганди й політичної чи естетичної догматики. Неореалістичне мистецтво пов’язане з розвитком масової культури.
Висновки. Однак не скрізь правдиве неореалістичне мистецтво змогло подолати тоталітарні упередження та стереотипи. Відродження імперської тоталітарної ідеології в сучасній Росії пов’язане із «завмиранням» неореалізму 1950–1980-х рр. У літературах колишнього СРСР неореалізм протистояв соцреалізмові. Офіційно задекларований у підконтрольному Радянському Союзові тоталітарному світі, напрям соцреалізму суто формально декларував принципи реалістичного мистецтва, зокрема «правдиве відображення життя», хоча не мав нічого спільного з неореалізмом, окрім зовнішнього антуражу та декларацій.
Посилання
Головій, О. (2011). Неореалізм як теоретико-критичний дискурс в українському та російському літературознавстві ХІХ–ХХ ст.: автореф. дис. … канд. філол. наук: 10.01.06 – теорія л-ри / Чернівецький нац. ун-т ім. Юрія Федьковича, Чернівці.
Дзюба, І. (1993). Художній процес: 20–30-ті роки. Історія української літератури ХХ століття. Кн. 1: 1910‑1930-ті роки: навч. посібник / за ред. В. Дончика. Київ: Либідь, 125–147.
Захарчук, І. (2008). Війна і слово (Мілітарна парадигма літератури соціалістичного реалізму). Луцьк: ПДВ «Твердиня».
Літературознавча енциклопедія (2007). У 2 т. Т. 2: М‑Я / автор-укладач Ковалів Ю. Київ: ВЦ «Академія».
Моклиця, М. (2011). Вступ до літературознавства: навч. посібник. Луцьк: Волин. нац. ун-т ім. Лесі Українки.
Синявский, А. (1990). Что такое социалистический реализм. С разных точек зрения. Избавление от миражей: соцреализм сегодня / состав. Е. А. Добренко. Москва: Советский писатель, 54–79.
Хархун, В. (2009). Соцреалістичний канон в українській літературі: генеза, розвиток, модифікації. Ніжин: ТОВ «Гідромакс».
The new realism (1912). Cooperative studies in philosophy, published 1912 by E. Holt, W. Marvin, W. Montague, R. Perry, W. Pitkin, E. Spaulding. URL: https://archive.org/details/newrealismcooper00holt (доступ: 10.06.2023).
The Nobel Prize in Literature 1997. Dario Fo. URL: https://www.nobelprize.org/ prizes/literature/1997/summary/ (доступ: 12.08.2022)