«Cвітова річ» Олени Пчілки у вимірах метадраматичної парадигми
DOI:
https://doi.org/10.29038/2304-9383.2024-37.visАнотація
У статті проаналізовано п’єсу Олени Пчілки «Світова річ» у світлі теорії метадрами. Попри те, що традиційно метадраматичну естетику вважають несумісною з поетикою реалізму, твір української автори став прикладом активного застосування різнопланових метадраматичних елементів. Методика. У статті застосовано принципи метадраматичного аналізу, який сприяє глибшому розумінню української національної драми кінця ХІХ, виявленню природи взаємодії культурного контексту, фольклорної та драматичного традиції, вичитуванню перформативних прийомів. Останні є важливими чинниками театралізації і реалізуються на рівні окремих висловлювань, завдяки внутрішнім інсценізаціям і є засобом синтезу метадраматичної та реалістичної естетики. Наукова новизна полягає у тому, що зазначена методологія вперше використана для інтерпретації маловивченої п’єси Олени Пчілки. Мета статті – продемонструвати особливості поєднання традиційних та новаторських елементів у творчості Олени Пчілки-драматурга у контексті розвитку україн-ської метадрами кінця ХІХ – початку ХХ ст. Результати. У творі «Світова річ» зображено зародження задуму театральної постановки, яка має потенціал вставної п’єси. Важливим є метакритичний дискурс, реалізований завдяки обговоренню театральних тенденції, акторських амплуа, призначення театру. Метадраматичний характер мають антитеатральні дискусії, у яких розвінчується повсякденне акторство. Основу метадраматичної поетика складають перформа-тивні елементи: інсценізація або рефлексія обрядів сватання, вінчання, похорону тощо. Висновки. Весілля і судовий процес виступають фантомними наскріз-ними дійствами, що завдяки перманентному звертанню до них у репліках персонажів сприяють активізації культурної пам’яті та подвоєнню сценічної дійсності. Метадраматичним чинником виступає також публіка, чия реакція на дії головних героїв стає морально-етичним каталізатором.
Посилання
Малютіна, Н. (2006). Українська драматургія кінця ХІХ – початку ХХ століть: аспекти родо-жанрової динаміки. Одеса: Астропринт.
Мамонтов, Я. (1931). Драматургія І. Тобілевича. Тобілевич І. Твори у 6 т. Харків, 6, 143–251.
Моклиця, М. (2020). Національний наратив і проза Олени Пчілки. Modern researches in philological sciences Collective monograph. Riga: Izdevnieciba
“Baltija Publishing”, 185–199.
Мороз, Л. (2012). Ідейні акценти драматургії Олени Пчілки. Українська література в загальноосвітній школі. 2012, 10, 13–14.
Пчілка, О. (1988). Твори. Київ: Дніпро.
Тхорук, Р. (2010). Комедія Олени Пчілки “Світова річ”: тематично-структурні зміщення. Леся Українка і сучасність, 6, 389–401.
Фуко, М. (2020). Наглядати й карати. Народження в’язниці. Київ: Komubook.
Школа, В. (2010). Жанрова природа драматичних творів Олени Пчілки. Леся Українка і сучасність, 6, 402–412.
Hornby, R. (1986). Drama, metadrama and perception. Associated University Presse.