Психоісторичні аспекти образно-персонажних опозицій у драматичній поемі Лесі Українки «Бояриня»
Ключові слова:
модернізм, психоісторія, етнічна культура, драматична поема, образ-персонаж, символ, образна опозиціяАнотація
Метою наукової розвідки є комплексна спроба дослідження вельми 
складної проблеми, пов’язаної з образними, історичними, психологічними 
опозиціями двох відносно близьких і водночас далеких (і навіть 
контрадикторних) слов’янських культур – української / та російської. 
Методи й методики дослідження – психоаналіз, психоісторичний 
проєкт розвитку української літератури, що уможливлюють сприйняття кожної 
культури як унікальної, а це в історичній драматичній поемі Лесі Українки 
«Боярина» зміщене й мотивоване агресією, експансією Московщини, спроба 
загарбницької політики Москви переосмислена через позиції Оксани 
Перебійної, української козачки, сотниківни, згодом – московської боярині. 
Результати дослідження: максимально обґрунтовано мотиви моральноетичних і психоісторичних опозицій, що не є традиційно зображеними в 
літературі віковими чи родинними опозиціями, як-то в реалістичній соціальнопобутовій повісті «Кайдашева сім’я» Івана Нечуя-Левицького чи в соціальнопсихологічному романі «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Панаса Мирного та 
Івана Білика, ці опозиції послідовно випливають із суспільно-політичних і 
культурно-історичних опозицій.
Висновки. Зрозуміло, що авторка прозоро натякає на обумовленість 
геополітичним становищем України – великою територією, принадною для 
завоювань, сусідством із Азією; а також суттєвими є політичні маневри 
гетьманів доби Руїни, історичний контекст політичних змагань царськобоярської Московщини, спрямованої на знищення гетьмансько-козацької 
України; це проектується на поведінку Оксани Перебійної, її психологічний 
стан, ностальгію, втрату сил та зацікавлення життям. Інтелект українки, 
чутливий до трагедії батьківщини, відображений феноменально в 
модерністській драматичній поемі «Бояриня» Лесі Українки
 
							