ПЕРЕЧИТАТИ ЛЕСЮ: твори Лесі Українки в сучасному видавничому репертуарі (особливості підготовки видань й тенденції книжкового ринку)
Анотація
2021 р. відзначаємо 150-річний ювілей Лесі Українки, чия творчість
представлена в численній кількості книжкових видань для різних категорій
читачів, є у видавничих портфелях вітчизняних видавців і пріоритетом
підтримки перекладів за кордоном, водночас моніторинг книгарень цього року
засвідчує досить бідний асортимент видань письменниці і щодо кількості назв, і
щодо якості книжкових видань. Метою статті є огляд видань творів Лесі
Українки у видавничому репертуарі й книготорговельному асортименті періоду
незалежності України, аналіз загальних тенденцій у підготовці видань та
пошуку шляхів розширення й поглиблення асортименту, привернення уваги
дослідників творчості Лесі Українки до підготовки нових сучасних змістом і
формою видань творів письменниці.
В основі методології огляду – метод бібліографічного пошуку, оскільки
сучасного бібліографічного покажчика публікацій творів Лесі Українки не
укладено, тож у межах статті зібрано бібліографію видань, користуючись
каталогами бібліотек, бібліографічним виданням «Літопис книг», також
сайтами видавництв та книготорговельних мереж. З метою систематизації
видань на основі читацької адреси, функціонального призначення, визначення
типів та видів видань застосовано тематико-типологічний метод.
У результаті дослідження здійснено огляд понад півтори сотні видань
творів Лесі Українки українських видавництв, в тому числі й перекладів
різними мовами. Значну увагу приділено огляду видань творів письменниці для
дітей, зокрема й адаптаціям. Простежено тенденції щодо упорядкувань
вибраних творів, які переважають серед інших в сучасному асортименті,
акцентовано увагу на виданнях драматичних творів Лесі Українки у
моновиданнях і збірниках, виокремлено якісні з редакторсько-видавничого
погляду книги. Простежено особливості видань авторських поетичних
збірників, прозових творів письменниці та епістолярного корпусу. В межах
дослідження уперше здійснено огляд видань за різними групами, зважаючи на
видавничі і книготорговельні класифікації, виявлено повноту видавничого асортименту й навпаки, потребу видань тієї чи іншої групи творів Лесі
Українки.
У висновках дослідження підсумовуємо асортиментні характеристики
видань творів Лесі Українки на книжковому ринку й пропонуємо рекомендації
задля створення нового якісного видавничого продукту, який найкраще
представлятиме творчість письменниці на сучасному етапі для різних категорій
читачів та удоступнить її для читачів інших країн.