Екологічні компетентності в курсі «Історія зарубіжної літератури»: методологічні пропозиції

Автор(и)

  • Тереза Левчук
  • Вікторія Соколова

Анотація

У статті простежено розвиток екологічної тематики зарубіжної літератури з урахуванням змістового наповнення відповідних дисциплін у ЗВО та ЗЗСО. Актуалізовано поняття екокритика та еколітература, зокрема такі різновиди останньої як: прозова література про навколишнє середовище, екопоезія, документальна література про природу, а також натурфілософська та екософськалітература. Запропоновано новаторський підхід у розробленні типології екотекстів з урахуванням концепції американського еколога Б. Коммонера: Усе пов'язане з усім; Усе мусить кудись діватися; Природа знає краще; Нічого не дається даремно. З’ясовано, що кожен закон можна підтвердити певними тенденціями літературного процесу й загальнокультурного розвитку та проілюструвати відповідними творами світового письменства. Підтвердження усім чотирьом законам виявлено в поемі Лукреція «Про природу речей». Для розуміння взаємостосунків людини й природи у проєкції на літературу співвідносимо концепції світобудови з реалістичним і романтичним типами мистецького світосприйняття. Раціональному типові мислення характернепоширення механічних законів на світ живої природи, інтуїтивному навпаки –впровадження законів життя в неживу природу, і в наслідку її одухотворення. Ілюстрацією концепції Б. Коммонера стали твори зарубіжної літератури, зокрема включених у шкільну програму авторів: Й. В. Ґете, А. Сент-Екзюпері, В. Вітмен, Г. Мелвілл, Р. Кіплінг, О. Гакслі, Е. М. Гемінґвей, Р. Бредбері, Мо Янь та ін. У статті вирізнено тенденції розвитку пейзажної лірики та анімалістичної теми в світовій літературі. Визначено етапи формування екологічних компетентностей: емоційномотиваційний; інформаційно-пізнавальний; оперативно-діяльнісний; особистісноорієнтовний; практико-спрямований. Застосування законів екології Б. Коммонера у вивченні зарубіжної літератури відкриває нові методологічні шляхи літературознавчих і педагогічних досліджень, зокрема інтегративних підходів у викладанні навчальних дисциплін. Запропонований підхід доцільний при формуванні екологічних компетентностей слухачів курсу «Історія зарубіжної літератури» з перспективою подальшого використання в шкільній практиці.

Біографії авторів

Тереза Левчук

Левчук Тереза Петрівна – доктор філологічних наук, доцент кафедри теорії літератури та зарубіжної літератури Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки, https://orcid.org/0000-0002-0277-3280;tereza.levchuk@eenu.edu.ua

Вікторія Соколова

Соколова Вікторія Альбертівна – кандидат філологічних наук, доцент кафедри теорії літератури та зарубіжної літератури Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки, https://orcid.org/0000-0002-3682-9406; sokolovavic@gmail.com

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-08-30

Як цитувати

Levchuk, T., & Sokolova, V. (2021). Екологічні компетентності в курсі «Історія зарубіжної літератури»: методологічні пропозиції. Волинь філологічна: текст і контекст, (30), 97–116. вилучено із https://volyntext.vnu.edu.ua/index.php/volyntext/article/view/945