Формування культуромовних компетентностей майбутніх учителів-словесників і школярів засобами синтаксису української мови
Ключові слова:
культуромовна компетентність, синтаксис, українська мова, учитель-словесник, учень, когнітивно-семантичний, комунікативнопрагматичний, інтонаційно-пунктуаційний, експресивно-стилістичний, дискурсивний аспектиАнотація
У статті здійснено комплексний аналіз основних підходів і засобів
навчання синтаксису української мови у вищій та середній школі, що сприяють
формуванню культуромовних компетентностей майбутніх учителів-словесників
й учнів закладів загальної середньої освіти. В умовах оновленої освітньої
парадигми належне формування культуромовних компетентностей здобувачів
вищої і середньої освіти забезпечить інтеграція системно-описового (структурного), когнітивно-семантичного, комунікативно-прагматичного, інтонаційнопунктуаційного, експресивно-стилістичного, дискурсивного й інших підходів
під час навчання синтаксису української мови із обов’язковим залученням
внутрішньопредметних і міжпредметних зв’язків. В основі формального
аспекту вивчення синтаксису опис структурних типів речення, його формальнограматичної будови, синтаксичних зв’язків і виділюваних на їхній основі
головних та другорядних членів речення. Когнітивно-семантичний аспект
ґрунтований на взаємозв’язку мови і мислення з позамовною дійсністю, а також
пізнавальній функції мови. Здобувачі освіти повинні усвідомлювати логікосемантичні відношення між компонентами простого і складного речення.
Інтонаційно-пунктуаційний аспект неодмінно повинен супроводжувати вивчення
структурно-семантичних особливостей речень різних типів, адже правописні
компетентності є основою культури писемного мовлення особистості,
а інтонаційні – усного. Комунікативно-прагматичний аспект речення спрямований
у сферу мовлення і пов’язаний з основною функцією мови – комунікативною.
Він передбачає вивчення типів речень за метою висловлювання, їх актуального
членування, класифікації та структури мовленнєвих актів відповідно до
комунікативної інтенції мовця. Стилістичний аспект уможливлює використання
виражальних можливостей різних типів речень у текстах усіх стилів мовлення.
Перспективним є дослідження специфіки формування культуромовних
компетентностей здобувачів освіти засоби морфології та словотвору.