Формування культуромовних компетентностей майбутніх учителів-словесників і школярів засобами синтаксису української мови

Автор(и)

  • Олександр Межов
  • Оксана Межова

Ключові слова:

культуромовна компетентність, синтаксис, українська мова, учитель-словесник, учень, когнітивно-семантичний, комунікативнопрагматичний, інтонаційно-пунктуаційний, експресивно-стилістичний, дискурсивний аспекти

Анотація

У статті здійснено комплексний аналіз основних підходів і засобів
навчання синтаксису української мови у вищій та середній школі, що сприяють
формуванню культуромовних компетентностей майбутніх учителів-словесників
й учнів закладів загальної середньої освіти. В умовах оновленої освітньої
парадигми належне формування культуромовних компетентностей здобувачів
вищої і середньої освіти забезпечить інтеграція системно-описового (структурного), когнітивно-семантичного, комунікативно-прагматичного, інтонаційнопунктуаційного, експресивно-стилістичного, дискурсивного й інших підходів
під час навчання синтаксису української мови із обов’язковим залученням
внутрішньопредметних і міжпредметних зв’язків. В основі формального
аспекту вивчення синтаксису опис структурних типів речення, його формальнограматичної будови, синтаксичних зв’язків і виділюваних на їхній основі
головних та другорядних членів речення. Когнітивно-семантичний аспект
ґрунтований на взаємозв’язку мови і мислення з позамовною дійсністю, а також
пізнавальній функції мови. Здобувачі освіти повинні усвідомлювати логікосемантичні відношення між компонентами простого і складного речення.
Інтонаційно-пунктуаційний аспект неодмінно повинен супроводжувати вивчення
структурно-семантичних особливостей речень різних типів, адже правописні
компетентності є основою культури писемного мовлення особистості,
а інтонаційні – усного. Комунікативно-прагматичний аспект речення спрямований
у сферу мовлення і пов’язаний з основною функцією мови – комунікативною.
Він передбачає вивчення типів речень за метою висловлювання, їх актуального
членування, класифікації та структури мовленнєвих актів відповідно до
комунікативної інтенції мовця. Стилістичний аспект уможливлює використання
виражальних можливостей різних типів речень у текстах усіх стилів мовлення.
Перспективним є дослідження специфіки формування культуромовних
компетентностей здобувачів освіти засоби морфології та словотвору.

Біографії авторів

  • Олександр Межов

    Межов Олександр Григорович – доктор філологічних наук, професор кафедри
    української мови Східноєвропейського національного університету імені Лесі
    Українки; https://orcid.org/0000-0002-5299-417X; mezhov@ukr.net

  • Оксана Межова

    Межова Оксана Володимирівна – викладач-методист вищої категорії, Волинський фаховий коледж Національного університету харчових технологій

Завантаження

Опубліковано

2021-08-30

Як цитувати

Формування культуромовних компетентностей майбутніх учителів-словесників і школярів засобами синтаксису української мови. (2021). Волинь філологічна: текст і контекст, 30, 47-61. https://volyntext.vnu.edu.ua/index.php/volyntext/article/view/941