Гендерні трансформації мотиву про Пігмаліона (Олена Пчілка, Леся Українка, Б. Шоу)

Автор(и)

  • Вікторія Соколова

Ключові слова:

трансформація, гендер, інтертекстуальність, гіпертекстуальність, міф, прототекст, ефект Пігмаліона, Олена Пчілка, Леся Українка, Бернард Шоу

Анотація

У статті в компаративному аспекті розглянуто базовий міф про
Пігмаліона та його літературні інтерпретації. У центрі дослідження – гендерні
трансформації мотиву про Пігмаліона у творчості Олени Пчілки, Лесі Українки
та Бернарда Шоу.
Олена Пчілка в оповіданні «Пігмаліон» вдається до гіпертекстуальності,
яка полягає у повній дискредитації персонажа, для якого позиція прагнення
естетичного, етичного, суспільного та національ ного ідеалу жінки було лише позою. Леся Ураїнка у своїй творчості демонструє алюзивні відсилання до
мотиву про Пігмаліона. Драма «Камінний господар» відтворює ідею оживлення
статуї Командора і пропонує контраверсійне переосмислення образу Дон
Жуана. У драмі Лесі Українки «У пущі» реалізується ідея можливості/
неможливості реалізації мистецької інтенції скульптора до створення
ідеального витвору і її залежності від реципієнтів.
Англійський драматург Б. Шоу створив інтелектуальну драму, у якій
парадоксально переосмислив міфологічний прототекст. У п’єсі йдеться про
своєрідний експеримент, тому твір розглядається з точки зору психологічного
феномена – ефекту Пігмаліона.

Біографія автора

Вікторія Соколова

Соколова Вікторія Альбертівна – кандидат філологічних наук, доцент кафедри теорії
літератури та зарубіжної літератури Східноєвропейського національного університету імені
Лесі Українки

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-29

Як цитувати

Соколова, В. (2019). Гендерні трансформації мотиву про Пігмаліона (Олена Пчілка, Леся Українка, Б. Шоу). Волинь філологічна: текст і контекст, (28), 96–119. вилучено із https://volyntext.vnu.edu.ua/index.php/volyntext/article/view/871