Інтерактивне вивчення зарубіжної літературної класики: дилогія Льюїса Керрола про Алісу

Автор(и)

Ключові слова:

зарубіжна література,казка, віртуальність, медіаграмотність, цифрове середовище, компетентнісний підхід

Анотація

Фантастична дилогія англійського письменника, математика й філософа Льюїса Керрола про Алісу та її пригоди в Дивокраї та Задзеркаллі – визнана класика світової літератури, розрахована не тільки на дітей, але й на дорослих.
Ця двоплановість (і більше – багатошаровість) виявляє себе на різних рівнях тексту та його рецепції. Актуальність розвідки зумовлена необхідністю розширення методології трактування творів Льюїса Керрола в контексті цифрового середовища з урахуванням вимог медіаграмотності. Мета – аналіз та розробка інтерактивних прийомів вивчення дилогії Льюїса Керрола про Алісу в шкільному курсі зарубіжної літератури. Методи: описовий, типологічно-порівняльний, частково контекстуальний та біографічний.

Результати. Проаналізовано відповідні розділи шкільних програм і підручників, розмаїтий цифровий контент, присвячений казковим повістям Льюїса Керрола «Аліса у Дивокраї» та «Аліса в Задзеркаллі». Автор змоделював уявний світ, віртуальність якого подвоюється в сучасному кіберпросторі. Сьогодні серед завдань учителя – не тільки навчити аналізувати текст/медіатекст, але й розвинути навички медіаграмотності. Матеріал «Аліси» дає можливість пояснити важливі для розуміння природи художності поняття вимислу/дійсності. Наголошено на міждисциплінарному потенціалі вивчення творів Льюїса Керрола (математика, фізика, історія, географія), інтермедіальних аспектах (анімація, кіно, музика, живопис). Використання цифрових технологій при опануванні «Аліси» поділяємо на дві категорії: пасивне сприйняття матеріалу – відеоматеріал, мультимедійні презентації, аудіохрестоматії; апробація та перевірка знань – створення постера або колажу за мотивами твору, висловлення в цифровому середовищі (чат, блог, сторінка в соцмережі), кросворду, схеми подорожі Аліси, фанфіка або коміксу, участь у відеогрі, підбір відеоматеріалу тощо. Запропоновано використання навчальної платформи «Kahoot!», за допомогою якої можна проводити інтерактивні
заняття та перевірку знань здобувачів освіти різних рівнів через онлайн-тестування. Висновки. Вивчення дилогії Льюїса Керрола про Алісу та її неймовірні пригоди в шкільному курсі літератури забезпечує розвиток основних компетентностей, передбачених освітніми нормативами; стимулює когнітивні властивості школярів, сприяє їхній медіаграмотності.

Біографії авторів

  • Тереза Левчук

    Левчук Тереза Петрівна – доктор філологічних наук, професор кафедри теорії літератури та зарубіжної літератури Волинського національного університету імені Лесі Українки

  • Вікторія Соколова

    Соколова Вікторія Альбертівна – кандидат філологічних наук, доцент кафедри теорії літератури та зарубіжної літератури Волинського національного університету імені Лесі Українки

Завантаження

Опубліковано

2022-12-29

Номер

Розділ

ІКТ у викладанні філологічних дисциплін

Як цитувати

Інтерактивне вивчення зарубіжної літературної класики: дилогія Льюїса Керрола про Алісу. (2022). Волинь філологічна: текст і контекст, 34, 74-89. https://volyntext.vnu.edu.ua/index.php/volyntext/article/view/1086