Особистісний іміджбілдинг Лесі Українки (за епістолярієм письменниці)

Автор(и)

Ключові слова:

імідж, стиль, етнічний, одяг, шиття, колір, фотографія

Анотація

Стаття присвячена персональному іміджбілдингу Лесі Українки на
матеріалі епістолярних свідчень письменниці. З’ясовано, витоки та тлумачення
поняття іміджу та стилю, що асоціюється з самовираженням особистості, вплив
письменників на маніфестацію своєю зовнішністю певних смислів, зокрема
національних (Тарас Шевченко, Іван Франко). Питання іміджу письменниці
однією з перших порушила Оксана Забужко, яка наголосила на тривалій
заангажованості інтерпретацій художньо-наукового образу Лесі Українки.
Листи авторки репрезентують різні її іпостасі та тлумачення екзистенційного
вибору авторки, її пріоритетів в одязі. В основному іміджбілдинг Лесі Українки
був підпорядкований її професійній репутації української літераторки зі
шляхетного роду. Приділена увага формуванню смаку дівчинки в родині. У
центрі дослідження перебуває досвід Лесі Українки як модельєрки і кравчині,
оскільки дуже часто вона сама собі шила одяг або адаптувала куплене вбрання.
Доведено, що Леся Українка орієнтувалася в модних тенденціях, зокрема
європейських, чому спияв її мандрівний спосіб життя. Разом з тим вона
прагнула модернізувати традиційні одяг та прикраси українців, наповнюючи
народні деталі у своєму вбранні іміджевим смислом. Серед знакових атрибутів
образу письменниці виокремлено капелюшки (фетрові, солом’яні). Приділено
увагу кольоровій гамі одягу письменниці, її схильності до яскравих деталей в
молоді роки, тяжіння до білого кольору та поступовий вибір домінантної у
своєму гардеробі чорної барви, яка підкреслює її орієнтацію на діловий стиль і
водночас знаменує особливості трагічного внутрішнього світу.
Прокоментовано камуфляж як одну з функцій автобілдину письменниці.
Окремо виділено рецепцію Лесі Українки власних фотографій, здатність до
самоіронії щодо своїх зображень, її дискомфорт у межах комільфо.
Дослідження довело, що іміджбілдинг Лесі Українки характеризують такі
пріоритети європейської жінки-інтелектуалки фендесьєклівської доби:
елегантність, стриманість, шляхетність. Разом з тим оригінальності її образу
додавала гендерно-атракційна та національна риторика тогочасної еліти.

Біографія автора

  • Світлана Кочерга

    Кочерга Світлана Олексіївна – доктор філологічних наук, професор кафедри
    української мови та літератури Національного університету «Острозька академія»

Завантаження

Опубліковано

2021-12-28

Як цитувати

Особистісний іміджбілдинг Лесі Українки (за епістолярієм письменниці). (2021). Волинь філологічна: текст і контекст, 32, 160-173. https://volyntext.vnu.edu.ua/index.php/volyntext/article/view/987