Між свободою духу та «підмурівками» духовності: амбівалентність образу митця у драматичних поемах Лесі Українки
Ключові слова:
митець, мистецтво, свобода, духовність, краса, Біблія, служіння, діалог, контроверсіяАнотація
Метою дослідження в запропонованій статті є з’ясування особливостей 
взаємозв’язку образу митця з філософськими проблемами, які порушує Леся 
Українка у своїх драматичних творах. Завдяки методологічному 
інструментарію феноменології, герменевтики та семіотики у статті 
продемонстровано, як текст Лесі Українки виявляє численні контроверсії, що 
виникають при спробах осягнути сутність мистецтва та митця і тим самим 
визначають амбівалентність його образу. Письменниця дає змогу зробити 
висновок про свободу духу як найвищу цінність для творчої особистості, 
однак також порушує питання про те, чи може мистецтво існувати в умовах 
поневолення, чи здатне воно прославляти культуру колонізованого народу 
чи, навпаки, сприяє розвиткові панівної культури. Прагнення зовнішньої і 
внутрішньої свободи складно узгодити з потребою митця в матеріальних 
засобах до існування, навіть якщо розмежовувати мистецтво як заробіток і як 
сакральне дійство. Леся Українка також порушує проблему прикладного 
мистецтва і «чистої краси», мистецтва як служіння Іншому, яке інколи може 
супроводжуватися загрозою для свободи думки митця і його ідентичності. 
Біблійний код засвідчує, що мистецький потяг до краси не суперечить 
релігійним уявленням, а є виявом божественного в людині. Через образ 
митця письменниця спонукає замислитися над складним взаємозв’язком тіла 
і духу, протистоянням «мрії» та буденної реальності, здатністю узгодити 
творче горіння і мир душі та знайти порозуміння з іншими. Розірвані 
комунікативні зв’язки зі спільнотою зумовлюють незадоволену потребу 
рецепції мистецького твору, а відсутність адресата провокує втрату 
натхнення і відчуття самотності. Прагнення митця бути почутим у ширшій 
спільноті спонукає його поставити під сумнів доречність існування 
мистецтва як «укритого скарбу». Переважно мистецтво сприймається як 
імпульс до пробудження пам’яті та голос сучасності, як «підмурівок» 
духовності самого митця і його народу. Амбівалентний образ митця у драмах Лесі Українки та багатовимірність філософських проблем, порушених у 
відповідному контексті, свідчать про те, що сутність митця і мистецтва була 
для авторки не так готовою істиною, як предметом глибинних 
інтелектуальних пошуків.
 
							