Концепція лицарства як втілення патріотизму в драматургії Юліана Урсина Нємцевича
Ключові слова:
патріотизм, лицар-патріот, концепція лицарства, драма, трагедія, національний характер, кодекс лицаряАнотація
У статті розглянуто патріотизм як складову формування національної свідомості поляків 
в історичних драмах і трагедіях Ю. У. Нємцевича. На матеріалі творів «Władysław pod Warną», 
«Kiejstut», «Jadwiga, królowa polska», «Chmielnicki», «Kazimiez Wielki» досліджено концепт 
лицарства як втілення національного патріотизму. З’ясовано домінантні риси лицарського 
кодексу: честь, благородство, жертовність, мужність, вірність, свободолюбство, релігійність та 
їх актуальність у ситуації втрати Польщею незалежності. Головною рисою героїв-лицарів став 
емоційний зв’язок із нацією та батьківщиною, що дав підстави для визнання патріотизму як 
найбільшої особистої цінності. Образи лицарів згруповано за віком і становищем у соціальній 
ієрархії: правителі, досвідчені солдати, молоді лицарі. Ю. У. Нємцевич зосереджує увагу на 
різних аспектах створення образу лицаря-патріота. Перший – досвідчені воїни, які у своїх 
діях керувалися суворою солдатською доблестю та почуттям громадянського обов’язку. Це 
Ян із Мелешина («Kazimiez Wielki»), Ян Тарновський («Władysław pod Warną») та Кейстут 
(«Kiejstut»). Герой драми «Ядвіга, польська королева» Конрад – втілення лицарської доблесті 
та відданості королеві. Владислав Варненчик, герой драми «Владислав у Варні», є захисником 
віри та церкви. Посвячення у лицаря, розуміння символічного призначення лицарського меча, 
щита та обладунків відіграють важливу роль у створенні лицарського ідеалу. Доведено, що 
фігуру лицаря можна трактувати не лише як особистий ідеал, вписаний у літературні тексти, 
але й як алегорію польського національного характеру, носія патріотизму.
 
							