«Поїзд мерців» Юрія Шкрумеляка: особливості стрілецької генераційної та жанрової свідомості
Abstract
Проаналізовано твір Юрія Шкрумеляка (1895-1965) «Поїзд мерців» (1922) 
під назвою «Картини жертв і трудів». У центрі складної жанрової структури – 
візія стрілецького чину 1919 року в історично та генераційно-значущих 
вузлових моментах, які алегоризуються і символізуються одночасно, подана у 
хронологічній послідовності: «Перехід через Збруч», «За Соборність», «В 
Київі», «Перше листопада», «Катастрофа дозріла» тощо. Таким чином жанрова 
структура твору виростає внаслідок синтезування документальних і художніх 
стратегій, хронікарсько-літописних та художньо-візійних завдань. Нарис, 
хроніка, етюд, алегорія, імпресія, новела, щоденник, роман, спомин в 
сукупності ідентифікують наратив Ю. Шкрумеляка, засвідчуючи жанровий 
синтез генологічної свідомості автора, що його зумовила генераційна травма 
стрілецького покоління. 
Ключові слова: Юрій Шкрумеляк, «Поїзд мерців», жанр, генераційна 
свідомість, жанрова свідомість, жанровий синтез.
 
							