Мовна ситуація і мовна політика в Україні: дорожня карта практичного заняття освітнього компонента «Українська мова за професійним спрямуванням»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.29038/2304-9383.2024-38.tar

Ключові слова:

національно-мовна особистість, мовна толерантність, мовне законодавство, мовний кордон, державотвірна функція мови, націєтвірна функція мови

Анотація

Поняття дорожня карта віднедавна увійшло в наш лексикон, особливо в контексті планування та реалізації різних проєктів. Це детальний план дій, який визначає послідовність кроків, необхідних для досягнення сформульованої мети. У сфері освіти дорожня карта – це своєрідний путівник для науково-педагогічного працівника та здобувача освіти, який допомагає ефективно організувати навчання. Мета статті – поділитися досвідом розробки та проведення практичного заняття з актуальної теми, а також стимулювати науково-методичні дискусії щодо ефективних способів викладання української мови за професійним спрямуванням. Методи: педагогічного експерименту, спостереження та фіксації, аналізу отриманих даних, узагальнення.

Результати. У статті під поняттям дорожня карта практичного заняття розуміємо методичний інструмент, спрямований на забезпечення системності, логічної послідовності та інтерактивності навчального процесу. Вона охоплює опис усіх компонентів заняття: від формулювання мети й визначення очікуваних результатів до інструкцій щодо виконання завдань. Матеріалом для створення дорожньої карти слугувала тема «Мовна ситуація і мовна політика вУкраїні», що є однією з перших у переліку тем практичних занять освітнього компонента «Українська мова за професійним спрямуванням», й дозволяє розкрити ключові аспекти функціонування української мови в суспільстві, формувати національно-мовну свідомість студентів та їхню здатність критично
оцінювати мовні явища. Запропонована дорожня карта слугує інструментомстворення сучасного освітнього середовища, що забезпечує активну участь студентів у процесі навчання. Особлива увага приділена розвитку критичного мислення, формуванню мовної стійкості, національно-мовної свідомості та усвідомленню ролі української мови як державної у професійній і повсякденній діяльності. Висновки. Розробка сприяє вихованню відповідальної позиції щодо мовних процесів, що є важливим для збереження національної ідентичності та гармонійного розвитку суспільства.

Біографія автора

  • Тетяна Тарасюк

    Тарасюк Тетяна Миколаївна – кандидат філологічних наук, доцент кафедри історії та культури української мови Волинського національного університету імені Лесі Українки

Посилання

Брицин, В. (2000). Мовна ситуація. Українська мова. Енциклопедія. Київ: Українська енциклопедія.

Брицин, В. (2004). Мовна політика. Українська мова. Енциклопедія. Київ: Видавництво «Українська енциклопедія».

Всеукраїнська школа онлайн. (2022). 11 клас. Українська мова. Мовна стійкість як ключова риса національномовної особистості. https://surl.li/clzgad

Єрмоленко, С. (2010). Формування української мовної особистості. Українознавство, 1, 120–123.

Закон України «Про застосування англійської мови в Україні» (2024). Відомості Верховної Ради, 38. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3760-20#Text

Закон України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» (2019). Відомості Верховної Ради, 21. https://surl.li/fakwse

Історична правда з Вахтангом Кіпіані: ТОП-5 заборон української мови.

Українізація (2017). https://www.facebook.com/watch/?v=1725641110803355

Костюченко, О. Марина Порошенко: «Мовний кордон – найважливіший кордон в нашій інформаційній війні». https://surl.li/vtmxzd

Кочерган, М. (2008). Мовна ситуація і мовна політика в Україні. Світогляд, 2, 18-23.

Кузнецова, Є. (2021). Мова-меч №35 Конформізм чи стокгольмський синдром. https://www.youtube.com/watch?v=mrQSckBktOY

Ляпунова, В. (2014). Мовна толерантність як основа комунікативної компетенції майбутнього педагога. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини, 2, 204-213.

Масенко, Л. Двомовна Україна. (2014). https://surl.li/unucav

Мацько, Л. (2006). Аспекти мовної особистості у проспекції педагогічного дискурсу. Дивослово, 7, 2–4.

Пентилюк, М. (2014). Мовна особистість майбутнього вчителя-словесника в контексті професійної підготовки. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини, 2, 290–297.

Селіванова, О. (2011). Лінгвістична енциклопедія. Полтава: Довкілля-К, С. 449.

Шевчук, С., Клименко, І. (2011). Українська мова за професійним спрямуванням. Київ: Алерта.

Юрійчук, Н. (2020). Особливості формування мовної особистості здобувача вищої освіти. Herald pedagogiki. Nauka і praktyka. Warszawa, 55, 14–16.

Завантаження

Опубліковано

2025-12-25

Номер

Розділ

Науковці - практикам

Як цитувати

Мовна ситуація і мовна політика в Україні: дорожня карта практичного заняття освітнього компонента «Українська мова за професійним спрямуванням». (2025). Волинь філологічна: текст і контекст, 38, 254-269. https://doi.org/10.29038/2304-9383.2024-38.tar