Творчість українських письменників діаспори: форми й методи науково-дослідницької роботи в сучасній школі
DOI:
https://doi.org/10.29038/2304-9383.2024-38.yaoКлючові слова:
творчість українських письменників діаспори; науково- дослідницька робота у школі; конкурс-захист наукових робіт у МАН; реферат; тези; науково-дослідницький проєктАнотація
Мета публікації – на основі творчості українських письменників діаспори розглянути можливі форми та методи науково-дослідницької роботи в сучасній школі. Завдання дослідження об’єднані потребою вибудови певного алгоритму співпраці здобувача освіти й керівника, формування наукової комунікації. Теоретичний базис статті ґрунтується на комплексному підході до проблеми.
Результатом дослідження є бачення важливості підготовчого етапу, який може відбутися у формі тематичних екскурсій в музеї та бібліотеки, зокрема розглянуто можливості такої реалізації для школярів Волинської області. Наголошується, що принципи доступності та наступності, системність у роботі є важливими методичними аспектами співпраці керівника зі здобувачем освіти. Зауважується вагомість самостійної роботи учня (вдумливе читання художніх творів, робота з літературознавчими дослідженнями, створення наукового тексту). Акцентується, що академічна доброчесність і наукова новизна є основотвірними складниками. Окреслено шлях учня від написання рефератів, виступів під час наукових чи урочистих заходів у класі та школі до презентації набутків у формі науково-дослідницького проєкту, участі в конкурсах і наукових заходах різного рівня, підготовки спільної публікації з учителем.
Розглянуто роль учителя в підготовці учнівського науково-дослідницького проєкту як досвідченого науковця й мудрого наставника, який дбає про свій науково-методичний розвиток, зокрема опановує нові методи дослідження, а також налагоджує консультації з викладачами університету. У вивченні творчості українських письменників діаспори запропоновано активізувати мікроаналіз художнього тексту, використовувати напрямки компаративістики, залучати розмаїття мемуаристики.
У висновках наголошується на методичних аспектах співпраці керівника зі здобувачем освіти та засад науково-дослідницької роботи в школі.
Посилання
Коцюбинська, М. (2008). Історія, оркестрована на людські голоси. Екзистенційне значення художньої документалістики для сучасної української літератури. Київ : Вид. дім «Києво-Могилянська академія».
Приходько, О. Ю. (2016). Науково-дослідницька робота учня-члена МАН:моніторинг якості. Українська мова і література в школі, 2 (125), 45–51.URL: http://surl.li/ovfpcw
Програма УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА 10–11 класи. ПРОФІЛЬНИЙ РІВЕНЬ (2017). URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv
Самі про себе: автобіографії видатних українців ХІХ-го століття (1989). Нью-Йорк: Українська Вільна Академія Наук у США.
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 10–11 класи (рівень стандарту) (2017). URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv
Яблонська, О. В. (2022). Самостійна робота в науково-дослідницькій діяльності здобувачів освіти: від бакалавра до доктора філософії. Управління якістю науково-дослідницької діяльності у закладах вищої та фахової передвищої освіти в умовах воєнних реалій, Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 304–306.