Екологічні компетентності в курсі «Історія зарубіжної літератури»: методологічні пропозиції

Автор(и)

  • Тереза Левчук
  • Вікторія Соколова

Анотація

У статті простежено розвиток екологічної тематики зарубіжної літератури
з урахуванням змістового наповнення відповідних дисциплін у ЗВО та ЗЗСО.
Актуалізовано поняття екокритика та еколітература, зокрема такі різновиди
останньої як: прозова література про навколишнє середовище, екопоезія,
документальна література про природу, а також натурфілософська та екософська
література. Запропоновано новаторський підхід у розробленні типології
екотекстів з урахуванням концепції американського еколога Б. Коммонера: Усе
пов'язане з усім; Усе мусить кудись діватися; Природа знає краще; Нічого не
дається даремно. З’ясовано, що кожен закон можна підтвердити певними
тенденціями літературного процесу й загальнокультурного розвитку та
проілюструвати відповідними творами світового письменства. Підтвердження
усім чотирьом законам виявлено в поемі Лукреція «Про природу речей».
Для розуміння взаємостосунків людини й природи у проєкції на літературу співвідносимо концепції світобудови з реалістичним і романтичним
типами мистецького світосприйняття. Раціональному типові мислення характерне
поширення механічних законів на світ живої природи, інтуїтивному навпаки –
впровадження законів життя в неживу природу, і в наслідку її одухотворення.
Ілюстрацією концепції Б. Коммонера стали твори зарубіжної літератури,
зокрема включених у шкільну програму авторів: Й. В. Ґете, А. Сент-Екзюпері,
В. Вітмен, Г. Мелвілл, Р. Кіплінг, О. Гакслі, Е. М. Гемінґвей, Р. Бредбері, Мо
Янь та ін. У статті вирізнено тенденції розвитку пейзажної лірики та анімалістичної теми в світовій літературі.
Визначено етапи формування екологічних компетентностей: емоційномотиваційний; інформаційно-пізнавальний; оперативно-діяльнісний; особистісноорієнтовний; практико-спрямований. Застосування законів екології Б. Коммонера у вивченні зарубіжної літератури відкриває нові методологічні шляхи
літературознавчих і педагогічних досліджень, зокрема інтегративних підходів у
викладанні навчальних дисциплін. Запропонований підхід доцільний при
формуванні екологічних компетентностей слухачів курсу «Історія зарубіжної
літератури» з перспективою подальшого використання в шкільній практиці.

Біографії авторів

  • Тереза Левчук

    Левчук Тереза Петрівна – доктор філологічних наук, доцент кафедри теорії
    літератури та зарубіжної літератури Східноєвропейського національного
    університету імені Лесі Українки, https://orcid.org/0000-0002-0277-3280;
    tereza.levchuk@eenu.edu.ua

  • Вікторія Соколова

    Соколова Вікторія Альбертівна – кандидат філологічних наук, доцент кафедри
    теорії літератури та зарубіжної літератури Східноєвропейського національного
    університету імені Лесі Українки, https://orcid.org/0000-0002-3682-9406;
    sokolovavic@gmail.com

Завантаження

Опубліковано

2021-08-30

Як цитувати

Екологічні компетентності в курсі «Історія зарубіжної літератури»: методологічні пропозиції. (2021). Волинь філологічна: текст і контекст, 30, 97-116. http://volyntext.vnu.edu.ua/index.php/volyntext/article/view/945