Ініціація факту: гра уяви як спосіб буття слова

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.29038/2304-9383.2023-36.yas

Ключові слова:

художній текст, факт у літературі, міра інформації, уява, гра

Анотація

Застосувавши методи аналогій, діалектичний та залучивши феноменологічний інструментарій, показано відмінність між фактом як інертною історичною одиницею і фактом у кореляційно-контактних образних утвореннях. Мета – довести, що факт, пройшовши ініціацію в просторі уяви, набуває відмінних від початкового значень і здобуває інший масштаб – художній1.

Результати. Художній текст – гіперскладне поєднання різного роду контактів, синтез глибини абстраговано художніх мислеформ із абсолютно конкретним значенням видимих речей. З одного боку – інженерія, з іншого – магічно-ритуальна процедура.

У статті виділено два моменти: аналіз і синтез. Аналіз спрямований на визначення того, як функціонує факт у тексті. Завдання синтезу – простежити/визначити схему, що відповідає змісту зв’язків між фактом та іншими характеристиками твору. Висловлено міркування щодо механізму трансформації
інформаційно-семантичного в інформативно-естетичне. Розглянуто художній текст як інтегровану систему, де факт піддається обробці шляхом стиснення (квінтесенціювання), квантування (енерговпливу), кодування (образоутворення), перемішування (корелювання). Для ілюстрування теоретичних тез використано роман В. Дрозда «Листя землі». У дослідженні показано рух історичного факту в напрямку розширення його параметрів за рахунок проекції його на символіко-міфологічну, теософську, психологічну площини та формування нових смислів. Основні висновки дослідження доводять, що визначення літературно-документальної літератури є
невмотивованим і містить ознаки апорії.

Посилання

Aizekson, V. (2019). Einshtein. Zhyttia i vsesvit heniia [Einstein. The life and universe of a genius]; per. z anhl. Mykoly Klymchuka. Kyiv: Nash format.

Beniamin, V. (2012). Shchodo krytyky nasylstva [Regarding the critique of violence]. Kyiv: Hrani-T (in Ukrainian).

Heizinha, Y. (1994). Homo ludens; per. z anhl. Oleksandra Mokrovolskoho. Kyiv: Osnovy.

Dennet, D. (2017). Vidminnist, shcho porodzhuie znachennia [The difference that gives rise to value]. URL: https://zbruc.eu/node/73593 (in Ukrainian).

Drozd, V. (2003). Boh, liudy i ya: shchodennyky riznykh rokiv iz komentariamy [God, people and me: diaries of different years with comments]. Kyiv, 1, 93–114 (in Ukrainian).

Kovaliv, Yu. (2008). Literaturna hermenevtyka [Literary hermeneutics]. Kyiv: VPTs «Kyivskyi universytet» (in Ukrainian).

Franko, I. (1981). Zibrannia tvoriv u 50 t. [Collected works of 50 tons]. T. 31. Kyiv: Nauk. dumka (in Ukrainian).

Fromm, E. (2014). Maty chy buty? [To have or to be?]; per.z anhl. Olhy Mykhailovoi ta Andriia Buriaka. Kyiv: Ukrainskyi pysmennyk.

Kharari, Yu. N. (2018). Homo Deus. Za lashtunkamy maibutnoho [Homo Deus. Behind the scenes of the future]; per.z anhl. Oleksandra Dem’ianchuka. Kyiv: BookChef.

Kharari, Yu. N. (2016). Liudyna rozumna. Istoriia liudstva vid mynuloho do maibutnoho [Man is intelligent. The history of mankind from the past to the future]. Kharkiv: Klub simeinoho dozvillia.

Yak staty «imenem» (2021) [How to become a "name"]: kolekt. monohrafiia; za red. V. Korsaka. Drohobych: Kolo.

Завантаження

Опубліковано

2024-02-14

Як цитувати

Ініціація факту: гра уяви як спосіб буття слова. (2024). Волинь філологічна: текст і контекст, 36, 7-19. https://doi.org/10.29038/2304-9383.2023-36.yas